Hoewel de Toto en Sjaak Swart er met een bliksemcampagne alles aan deden om te winnen, heeft Marijke Helwegen de Loden Leeuw voor meest irritante BN’er in een reclamespotje in de wacht gesleept. Dat werd maandag bekendgemaakt in de uitzending van Radar.

De mediapersoonlijkheid prijst een anti-inbraakdeurstrip van het bedrijf SecuStrip aan. “Ik was altijd doooodsbang voor inbrekers, zelfs met Sjors erbij”, zegt ze in het beruchte spotje. Kijkers konden haar boodschap niet echt waarderen; maar liefst 45 procent van hen koos voor het spotje met Marijke.

Helwegen zit zelf niet echt met haar uitverkiezing tot meest irritante BN’er, zei ze in de uitzending van Radar. “Ik bevind me in een goed rijtje, want mijn lievelingszangers Jan Smit, René Froger en Ali B hebben het voorgaande jaren gewonnen.”

Ze bleef Sjaak ‘Koning Toto’ Swart (29 procent) en Paul Haenen (26 procent) met zijn spotje voor Pricewise voor. En dat ondanks dat reclamebureau TBWA\Neboko en opdrachtgever Toto de campagne ‘Stem op Sjakie’ hadden gelanceerd om de kandidatuur van de oud-voetballer van Ajax te ondersteunen. Daarvoor werd zelfs een heel nieuw filmpje opgenomen met Koning Toto Swart.

Haribo meest irritante spotje

De Loden Leeuw voor het meest irritante reclamespotje was voor Haribo dat er met een kleine meerderheid van de stemmen (51 procent) met de ‘winst’ vandoor ging. In de reclame van de snoepfabrikant spelen volwassen kantoormedewerkers tijdens een vergadering met snoepjes en worden hun stemmen nagesynchroniseerd door kinderen.

De spotjes van Lampdirect (30 procent) en Hornbach (19 procent) eindigden op plaats twee en drie.

LEES OOK: Heineken heeft eindelijk door hoe millennials denken – en dat is terug te zien in de reclamecampagnes